rss
email
twitter
facebook

Tuesday, June 22, 2010

Miskin dan Kaya

Baru beberapa jam yg lepas aku tonton sbuah drama apa ntah...ada satu adegan yg cukup buatkan aku tertarik untuk berkongsi dgn korg...

Aku x ingat bulat2 situasinya....bagaimanapun, adegannya lebih kurg begini...




Eman Manan : Assalamualaikum pkcik...

Pakcik Miskin : Waalaikummussalam, nak...

Eman Manan : Pakcik ingat saya x?

Pakcik Miskin : Erm, kamu ni siapa?

Eman Manan : Saya pernah terjumpa pakcik...mungkin pakcik x perasan saya...Erm, sebenarnya saya ada sesuatu untuk pakcik...

Pakcik Miskin : ???

Eman Manan : ( Mengeluarkan beberapa keping not RM50)Ambilah pakcik....anggap ni sbg hadiah dr saya...ambillah...

Pakcik MIskin : eh, xpe2 nak....pakcik boleh cari duit sendiri (smbil tersenyum)...

Eman Manan : xpe pakcik...ambillah....saya ikhlas ni...

Pakcik Miskin : Sebenarnya pakcik x perlukan duit yg byk sgt ni...tapi kalo ada org yg mmg nak bagi, pakcik terima je lah ya...

Eman Manan : (ketawa kecil)

Pakcik Miskin : Ha, pakcik pon ada jugak hadiah untuk kamu...

Eman Manan : Hadiah? (kehairanan)

Pakcik Miskin : (sambil mengira sparuh dr kepingan not RM50)....Nah, ambillah....ni hadiah dr pakcik....ambillah nak....pakcik ikhlas ni...

Eman Manan : (terkejut)

Pakcik Miskin : Ambillah nak, ini rezeki kamu...Sekarang, kamu pon dapat rasa mcmana pakcik rasa....biarlah kita sama2 merasa ya?

Eman Manan : (ketawa kecil)Betul ke ni pakcik? Terima Kasih...




Wah, hebat btul fikrah pakcik tu...buatkan aku terfikir sejenak...

x kiralah siapa kita...
miskin atau kaya...
kita sebenarnya saling melengkapi....
kepada yg kaya, jgnla menghina yg miskin...
sebaliknya bantulah mereka dgn apa yg termampu....
tanpa mereka (yg miskin),
Orang yg kaya pon susah nak melaksanakan sesuatu...btui dak?

Iyalah,
Siapa yg nak jadi org gaji?
Siapa yg sanggup membanting tulang bina bangunan?
Siapa yg sanggup menahan geli membersihkan tandas?
Siapa yg sanggup menahan bau busuk mengutip sampah-sarap?

Sebenarnya mereka pon byk menyumbang kepada negara...
Walaupon kadang2 kita lihat ada org yg senang dan asyik enjoy x igt dunia (khusus kpd golongan muda la ni)...
Apakah sumbangan kita?

Sama2 la kita renungkan dan faham...



1 comments:

sherlina halim said...

Pengen yang lebih seru ...
Ayo kunjungi www.asianbet77.com
Buktikan sendiri ..

Real Play = Real Money

- Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
- Bonus Mixparlay .
- Bonus Tangkasnet setiap hari .
- New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
- Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
- Cash Back up to 10 % .
- Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
- YM : op1_asianbet77@yahoo.com
- EMAIL : asianbet77@yahoo.com
- WHATSAPP : +63 905 213 7234
- WECHAT : asianbet_77
- SMS CENTER : +63 905 209 8162
- PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

Salam Admin ,
http://asianbet77.com/

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails