rss
email
twitter
facebook

Tuesday, August 18, 2009

Solo Ride

Pagi ahad kelmarin aku telah melakukan siri kayuhan secara solo ke Hutan Lipur Sg Pandan dari Kg Telok Mahang di mana terletaknya rumah sewa aku. Setelah hampir setahun aku menyepi dari dunia kayuhan ni, aku gagahi jua untuk kembali berkayuh. Dan sememangnya kembali berkayuh setelah lama berhenti memang amat memeritkan. Kayuhan secara beramai-ramai bersama coursemate yang biasa dialami dulu hanya tinggal kenangan disebabkan mereka dah bergraduasi terlebih dahulu daripada aku...hehe. Oleh kerana tiada teman untuk meredah ladang2 getah dan kelapa sawit milik orang bersama2, aku memutuskan untuk berkayuh secara solo dengan mengambil laluan dari persimpangan permatang badak hingga ke Panching timur (kalau x silap).


Sampai sahaja di kawasan Panching, lalu terserempaklah aku dengan kumpulan 'roadies' bertentang arus dengan aku. Aku pon menyapa mereka dengan melambai2 ke arah mereka. Walaupun aku tidak mengenali langsung akan mereka itu namun, terasa seperti ada ikatan persaudaraan yang telah terjalin buat sekian lama, cewah... Seronok rasanya melihat ramai yang berkongsi minat yang sama dengan aku walaupun berbeza disiplin. Nak cerita lebih2 kalau tanpa bukti, x guna jugak...so, aku sertakan sekali gambar yang rendah kualitinya...



get ready to ride

bermulanya kayuhan dari kg Telok Mahang di pagi yang hening


menghampiri persimpangan ke Pekan

mengejar bayang2 sendiri (gila ke apa?) hehe

saujana mata memandang

melewati pengkalan tentera udara malaysia

bila terpandang handle bar aku, baru ku sedari, "alamak, terlupa nak pasang meter la pulak!"...chitpoodaaah....


lengang...


siri mendaki bermula...mengenangkan kawan2 yang sedang nyenyak tidur di rumah, argh...alangkah tidak adilnya hidup ini....hehe

alangkah berbunga-bunganya hati ini tatkala melihat papan tanda tersebut

push2...

satu lagi azab mendaki

alamak, ni yang x best ni...baru nak menikmati alam semulajadi, ada pulak pencemaran udara...ish3

bergambar sambil berkayuh satu aktiviti yang menyihatkan... =P

tapak pemprosesan kuari

bilalah nak sampai ni...


ini baru pintu masuk hutan lipur sg pandan...2 more kilometers to go!... ayyaakk...

pandang kiri, hutan tebal...pandang kanan, hutan tebal...fuh

mendaki je lah keje aku hari tu...


kedengaran bunyi air terjun yang semakin jelas di telinga...dah nak sampai dah...


akhirnya...

Sampai je di lokasi, aku berehat sebentar bersama kit-kat selama 20 minit. Kemudian aku meneruskan kayuhan pulang ke rumah.




Lokasi kayuhan: Kg Telok Mahang-Air Terjun Sg Pandan-Kg Telok Mahang
Masa : 7.55 am-11.04 am
Jarak kayuhan : anggaran lebih kurang 40 km (lupa nak pasang meter punya pasal)

2 comments:

ilusi_Realiti said...

pegh...ko wat aku ghairah utk mendapatkan 1 basikal utk mengayuh seperti ko...ha3....

mamsder said...

get ur own bike, then.....=D

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails